2016. február 28., vasárnap

Hájas tészta, Rózsi néni receptje alapján

Évek óta nem sütöttem hájast, főleg azért, mert az alapanyagául szolgáló háj hiányzott, enélkül márpedig nem igazi a hájas tészta. Pedig nagyon finom sütemény és hajdanán a disznóvágásokat követő időszakban mindig készítettek az erdélyi háziasszonyok - legtöbbször karácsonykor vagy újévkor került az asztalra, de elfogyott a farsangi mulatozások idején is. Emlékszem, gyermekkoromban ángyom, azaz nagybátyám felesége készített mesés hájasokat, akkorák voltak mint a tubarózsa, mi pedig bármennyit meg tudtunk volna enni belőle. Nem véletlen, hogy tőle kértem el a receptet, amikor először sütöttem hájast, aztán évekig a szakácskönyvemben őrizgettem a leírást, és aszerint sütöttem. Aztán mivel az utóbbi húsz évben nem vágtunk disznót, nem volt háj sem, amiből hájast készíteni, már-már szinte le is mondtam arról, hogy még valaha is hájast süssek, amikor múlt év decemberének elején fiam mátkájának a szülei meghívtak disznóvágni. 

Hatalmas állattal kellett megbírkóznunk - megvolt ejsze 300 kiló - zsírja, hája temérdek volt, így hát az anyatársra lévendő megtöltött nekem egy nagy zacskót hájjal és neki még így is rengeteg maradt. Hazahoztam, s mindjárt be is raktam a fagyasztóba, hogy majd karácsonyra vagy szilveszterre sütök hájast. Aztán haladt s maradt, főleg azért, mert Anival, a fiam menyasszonyával, sehogysem tudtuk egyeztetni a programunkat, hogy mindketten ugyanabban az időben erre tudjunk szánni 3-4 órát. Így hát a farsangban olvasztottam ki a nagy zacskó hájat, amit aztán Ani vett kezelésbe: ledarálta, majd zacskóztuk, de muszáj volt visszafagyasztanunk nagyobb részét, bármennyire is ellenjavallott az újrafagysztás. Gondba kerültem viszont a recepttel, ugyanis az ángyomtól szerzett leírás valamikor kieshetett a szakácskönyvből, mert nem találtam sehol. Így hát megbízható receptért megint Rózsi nénihez fordultam, az ő hájasát ugyanis kóstoltam, és tudtam, hogy finom. Akkor tehát egy adag hájból készült hájas, elosztottuk Anival, és mind felfaltuk anélkül, hogy fotót készítettem volna. Tegnap azonban eszembe jutott, hogy van egy fél adag hájasra való csomag is a fagyasztóban, nosza kiolvasztottam és készítettem egy kis adagot, hogy legyen, amit csomagoljak a lányomnak is, aki épp ma ment vissza Kolozsvárra, egyetemre. Erről azonban már fotó is készült. Nehogy úgy járjak, mint az ángyom receptjével - amit évekig őriztem, csak amikor kellett volna, pont akkor nem találtam meg - hamarjában leírtam, hogy bármikor megtalálhassam. S ki tudja, tán még más is hasznát veszi...

Hozzávalók 

60 dkg sertésháj, 90 dkg liszt, 1 tojás, csipetnyi só, 2 evőkanál ecet, 4 dl langyos víz; illetve kemény lekvár és porcukor. 

Elkészítése 

1. A sertéshájat lehártyázzuk, kockára vágjuk, majd ledaráljuk. 
2. A lisztet egy tálba mérjük, átszitáljuk, 2-3 evőkanálnyit kiveszünk belőle, és a hájjal összegyúrjuk. 
3. A maradék liszthez hozzáadjuk a sót, a tojást, az ecetet, tojásnyi hájas masszát és a langyos vizet, majd könnyen formázható, szép sima tésztát gyúrunk. 
4. A tésztát téglalap alakúra nyújtjuk, közepében egyenletesen elkenjük a háj egyharmad részét, majd a tészta széleit a közepére hajtjuk a következő sorrendben: lentről fel, fentről le, balról jobbra, jobbról balra. Az összehajtogatott tésztát átlátszó fóliával letakarjuk, és hideg helyen fél órát pihentetjük. 
5. Pihentetés után a tésztát megint kinyújtjuk, rákenjük a hájas massza második harmad részét, majd ugyanabban a sorrendben hajtogatjuk. 
6. Fél óra pihentetés után a műveletet megismételjük a maradék hájjal, a hajtogatott tésztát ezúttal azonban legalább két órát pihentetjük, mielőtt kinyújtanánk. 
7. Az utolsó pihentetés után egy kés élét megforrósítjuk, és kettévágjuk vele a tésztát. 
8. A tészta felét kinyújtjuk, forró élű késsel egyforma négyzetekre vágjuk, mindegyik közepébe kevés lekvárt teszünk, majd az átló vagy a felezővonal mentén kettéhajtjuk. 
9. A műveletet megismételjük a tészta másik felével is. 
10. Az így előkészített süteményeket sütőpapírral bélelt tepsibe rakjuk nem túl szorosan egymás mellé, hogy legyen hely a növekedésnek, majd előmelegített (200 fokos) sütőben világosra sütjük. 
11. Miután kissé meghűltek a sütemények, porcukorral megszórjuk. 

Jó tudni! 

• A hájas tészta készítésénél nagyon fontos, hogy a hajtogatást mindig ugyanabban a sorrendben végezzük! Ezért célszerű, ha a pihentetéskor a tészta aljába ujjunkkal egy kis lyukat nyomunk, így nem tévesztjük el a hajtogatás irányát és sorrendjét! 
• Fontos, hogy mindig forró késsel vágjuk fel a nyers tésztát, így a rétegek szépen szétnyílnak! 
• Fontos, hogy mindig forró sütőbe tegyük a hájast, mert ha nem eléggé meleg a sütő, a háj kiolvad a tésztából és gusztustalan lesz! 
• Fontos, hogy kemény lekvárt tegyünk a tésztába! A híg lekvár kifolyik sütés közben és eláztatja a süteményt. 
• Ha híg a lekvárunk, javíthatunk az állagán kevés darált dióbéllel! 
• Lekvár helyett tehetünk bele rahátot vagy vaníliás tejben áztatott fél dióbelet, illetve diótölteléket. 
• A nyers hájast le is fagyaszthatjuk és később használjuk fel!

Jó étvágyat!

3 megjegyzés:

  1. Élesztö nem kell a hàjas tésztàba ?? Köszönöm a vàlaszt.

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Nem, egyáltalán nem kell, ez leveles tészta nem kelt.

      Törlés
  2. Köszönöm a gyors vàlaszt. Kivànok szép napot.

    VálaszTörlés