2021. szeptember 26., vasárnap

Csípőspaprika-lekvár


 A csípőspaprika-lekvár egyik kedvenc zöldségkrémem, amit így ősszel főzni szoktam. Hálás is vagyok a receptért Kedves Enikőnek, aki megosztotta velem a finomság készítésének a titkát. Ugyanis az ő csípőspaprika-lekvárját kóstoltam életemben először, és annyira ízlett, hogy már azon az őszön el is kellett készítenem. Igaz, kissé macerás az elkészítése és nem kevés fáradtság, de megéri, főleg télen, amikor a finom húsikák mellé lehet tálalni, de isteni ízet ad pörkölteknek, sőt, különféle leveseknek is. 
Hozzávalók 
 
1 kg chilipaprika vagy másfajta csípős paprika, 3-4 paradicsompaprika, 1 l ecet, 1 kg cukor, 2 evőkanál só, ½ kiskanál befőzőpor. 
 
Elkészítése 
 
A chilipaprikát és a paradicsompaprikát megmossuk, gumikesztyűvel megpucoljuk, magházát eltávolítjuk, és egy lábosba rakjuk. Hozzáadjuk a sót, a cukrot és az ecetet, majd felforraljuk, és addig főzzük, amíg a zöldség megpuhul, illetve a leve kezd leapadni. 
Ekkor levesszük a tűzről, keveset hagyjuk hűlni, majd botmixerrel selymes péppé zúzzuk. Az így nyert paprikakrémet még egyszer felforraljuk, közben hozzáadjuk a befőzőport, majd tiszta, száraz üvegekbe szedjük, lefedjük, és száraz dunsztban hagyjuk kihűlni. 
 
Hasznos tudnivaló! 
 
• Nagyon fontos, hogy a csípős paprika pucolása közben gumikesztyűt viseljünk, mert a zöldségben lévő kapszaicin erős allergiás tüneteket válthat ki. 
• Ugyanakkor vigyázzunk, ne dörzsöljük a szemünkbe a csípős paprikát és lehetőleg vécére se menjünk! 
• Nyitott ablak mellett főzzük a csípős paprikát, hogy a gőz távozhasson, mert köhögési rohamokat idézhet elő a csípős gőz.

Jó étvágyat! 

4 megjegyzés:

  1. Hasonló az én receptem is csak én gél fixet is teszek bele. Kápia és csili.Tartósítót nem teszek. Guszta a tálalás.Ott a pont :)

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Amiben Gel-fix van, abba nem is kell tartósító, mert a Gel-fixben benne van a tartósító is. Sőt, abban annyi tartósító van, hogy azzal a tartósítómennyiséggel én egy zsáknyi csilipaprikát tennék el. :)

      Törlés
  2. Kedves Alíz, tartósítószer helyett nem lehet vizes dunsztolást használni?

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Kedves Mária! A vizes dunsztolást sosem használtam a csípőspaprika-lekvár esetében, így tapasztalatokról sem tudok beszélni. A házi tartósítás egyik aranyszabálya, hogy lehetőleg kétféle tartósítási eljárást használjunk a készítményinknél, főleg azoknál, amelyeknek felbontva is hosszabb ideig állniuk kell. A csípőspaprika-lekvár is ilyen, hiszen bármilyen kis befőttesüvegbe tesszük, egyszerre nem fogy el, ideig-óráig még el kell állnia felbontva is hűtőben vagy kamarában. Emiatt használtam ebben az esetben egyrászt a tartósítószeres (vegyszeres), másrészt a szárazdunsztos tartósítási eljárást - nálam ez bevált. Garanciát nem vállalok érte, de ha kihagynám a tartósítószert - ami ebben az esetben nátrium-benzoát -, akkor a csípőspaprika-lekvárral tele, lezárt üvegeket előbb 120 fokon gőzölném kb. fél órát, utána még szárazdunsztba tenném. DE nem vagyok biztos benne, hogy ez így elállna felbontás után.

      Törlés