2017. február 10., péntek

Lencsefőzelék párolt, füstölt oldalassal

A lencséről sokáig azt hittem, hogy csak a mesében létezik a szegény leányok és Hamupipőke bosszantására, aztán valamikor az 1990-es évek elején nálunk is megjelent a boltokban. Mivel nem ismeretem, édesanyámtól kértem tanácsot: hogy kell megfőzni, mit szokás készíteni belőle? Ő azt mondta, pont úgy kell készíteni, mit a szárazbabot vagy a sárgaborsót, és hogy nagyanyám többnyire főzeléket készített belőle. Így hát főzeléket főztem én is akkoriban még rántással. Közben olvasgattam ezt-azt, ismerkedtem egyéb sűrítési eljárásokkal is, és egy ideje már csak úgy készítem a lencsefőzeléket, ahogy alább olvashatjátok.

Hozzávalók 

A lencsefőzelékhez: 25 dkg lencse, 1 mokkáskanál köménymag, 10 szem bors, 1-2 babérlevél, 1 kis fej hagyma, 1-2 evőkanál olaj, késhegynyi pirospaprika, 1 dl házi ketchup, só. 
A párolt füstölt oldalashoz: 60-70 dkg füstölt oldalas, 1 fej hagyma, 2-3 cikk fokhagyma, szemes bors, babérlevél, koriánder, 1 evőkanál zsír. 

Elkészítése 

1. A lencsét előző nap átmossuk és beáztatjuk. 
2. Másnap füstölt oldalast a csontok mentén kisebb darabokra a vágjuk és lehetőleg kuktában főni tesszük a hagymával fokhagymával és a fűszerekkel. Addig főzzük, amíg a hús a csontról könnyedén leválik. 
3. Egy lábosban odatesszük főni a lencsét annyi vízben, amennyi kb. egy-két ujjnyival ellepi. Közben sózzuk, hozzáadjuk egy teatojásban a köménymagot és a szemes borsot, illetve a babérlevelet, majd addig főzzük, amíg megpuhul. 
4. Közben a hagymát kevés olajon megpirítjuk, megszórjuk pirospaprikával. 
5. Ha már puha a lencse, leszűrjük, kivesszük belőle a teatojásban lévő fűszereket és a babérlevelet. A lábosból kiveszünk néhány evőkanál lencsét, egy mély edénybe tesszük, és hozzáadva a pirított hagymát illetve kevés lencselével hígítva botmixerrel pépesre zúzzuk. 
6. A lencsepéppel besűrítjük a lábosban lévő lencsét, kevés ketchupot adunk hozzá, és folyamatosan kavargatva felforraljuk. 
7. Az időközben puhára párolódott oldalast kicsontoljuk, és kevés zsíron megpirítjuk. 
8. A főzeléket tányérra halmozzuk, rátesszük az oldalast és tálaljuk. Savanyú káposztasalátát adunk mellé. 

Jó tudni! 

• Akinek nincs házi ketchupja, készítheti boltival is, illetve paradicsompürével is.

A lencsefőzelék készítéséről videófelvétel is készült, amit itt nézhettek meg.

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése