2021. október 1., péntek

Erdélyi csorba húsgombóccal


 Van az úgy, hogy egyik vagy másik főzőcsoportban meglátok egy ételt, s egyszerűen megkívánom elkészíteni. Így jártam a múltkorokban, amikor Nemes Ibolya húsgombócos erdélyi csorbáját megláttam. Már akkor eldöntöttem, hogy megfőzöm, kicsit vacilláltam, hogy kérjem el a receptet vagy sem, aztán úgy döntöttem, inkább elkészítem a saját verziómat. Nos, ilyen lett... 

Hozzávalók 
 
1 kis fej hagyma, 2-3 murok, 1 petrezselyem, ½ kis zeller, ½ kis karalábé, 2 nagy pityóka, 2 evőkanál rizs, 1 evőkanál ecetes tárkony, só, 2-3 l sertéshús-alaplé; illetve a húsgombóchoz: 50 dkg darált sertéshús, 1 tojás, 1-2 evőkanál prézli, só, bors, 1 kis fej hagyma; valamint a habaráshoz: 2-3 evőkanál tejföl. 
 
Elkészítése 
 
A gombóchoz a húst keverőtálba tesszük, beleütjük a tojást, hozzáadjuk az apró kockára vágott hagymát, sózzuk, borsozzuk és annyi prézlit kavarunk bele, hogy könnyen formázható masszát nyerjünk. Ebből diónyi gombócokat készítünk, és egy tányérba sorakoztatjuk – felhasználásig félretesszük. 
A zöldségeket megpucoljuk, a hagymát apró-, a gyökérzöldségeket közepes-, a pityókát nagy kockára vágjuk. A felaprított hagymát és a gyökérzöldségeket a hideg alaplében főni tesszük, miután felforrt, főzzük kb. 5 percet, majd hozzáadjuk a pityókát is. A levest megsózzuk – ha az alaplé nem eléggé sós – majd lassú tűzön, lefödve főzzük kb. negyed órát. Ekkor beletesszük a gombócokat és a rizst, majd addig főzzük, míg mind a gombócok, mind a zöldségek és a rizs puhára fő. Ezután beletesszük a finomra vágott tárkonyt, illetve kevés forró levessel elkavart tejföllel behabarjuk az ételt. 
Tálaláskor ecetet és borsot teszünk az asztalra, hogy mindenki saját ízlése szerint ízesíthesse. 
 
Hasznos tudnivaló! 
 
• Ha nincs alaplénk simán vízzel is elkészíthető, de nem lesz annyira telített az íze. 
• Alaplének használhatjuk a sonkalét is, vagyis azt az enyhén füstölt ízű sós lét, amiben sonkát, csavarthúst vagy füstölt császárszalonnát főztünk. 
• Aki szereti a fokhagymát mind a gombócba, mind a levesbe tehet egy-egy cikket.

Jó étvágyat!

1 megjegyzés:

  1. Alíz, én is hasonlóan készítem. Annyi különbséggel, hogy a rizst beledolgozom a gombócos masszába.

    VálaszTörlés