2015. december 26., szombat

Szárhegyi karácsonyi töltött káposzta

Áldott karácsonyt minden Kedves Olvasómnak! Töltött káposzta nélkül nincs karácsony! Legalábbis nálunk, Gyergyóban nincs! Jöhetnek divatok, regélhetnek napestig az egészséges táplálkozásról, kínálhatnak egészségesebb alternatívát a különféle reformkonyhák, a töltött káposzta elmaradhatatlan az ünnepi asztalról. S ha már töltött káposzta és Gyergyó, akkor annak a káposztának szárhegyinek kell lennie! Na most, nálunk az idén egy kis kanyar került a karácsonyi töltött káposztába, ugyanis amikor elsóztam a káposztát, akkor néhány fej szépvízi káposztát is tettem a hordóba. 

Ha még emlékeznek, Csíkszépvíz polgármestere kért fel arra, hogy teszteljem a káposztájukat még az ősszel - akkoriban írtam is róla egy bejegyzést. Igaz, azóta már többször is főztem a káposztából vegyesen a szépvíziből és a szárhegyiből is, ízre semmilyen lényegi különbséget nem fedeztem fel - itt-ott el is mondtam ismerősöknek: semmi különbség a két káposzta között. Azonban, most karácsonykor, amikor készítettük össze a töltött káposztát, itt volt édesanyám is, és természetesen segédkezett; rábíztam a vágott, vagyis az aprókáposzta elkészítését. Ezt mi úgy készítjük, hogy a káposzta külső leveleit leszedjük és a cikával együtt éles késsel szép vékonyra felmetéljük. Mivel édesanyám nagyon szép vékonyra tudja vágni, ezt a feladatot rábíztam, s láss csodát: egyből kiszúrta a szépvízi káposztafejet. "Miféle káposzta ez, ne, milyen vastag az ormója?!" - méltatlankodott édesanyám. Mikor odapillantottam, láttam, épp egy szépvízi káposztafejet forgat a kezében - onnan tudtam, hogy szépvízi, hogy a torzsáján három bemetszést ejtettem még a sózáskor. Érdekes, hogy akkoriban ez nem tűnt fel, de édesanyám egyből kiszúrta. Nos, következtetésképpen elmondható, hogy minőségre, ízre nincs különbség a két káposzta között, viszont a szépvízinek valamivel vastagabb az erezete, de ez is csak azután észlelhető, miután megérett a káposzta. A levelei viszont ugyanolyan vékonyak, zamatosak, mint a szárhegyié - isteni töltött káposzta lett belőle. A fotó ugyan még a tavalyi töltött káposztámról készült, de az idei is ugyanilyen volt, annyi különbséggel, hogy idén szépvízi káposztából is készültek töltelékek, amikben épp úgy látszottak a rizs-szemek, mint a tavalyiban, amikor csak szárhegyi volt a hordóban.

Hozzávalók 

A káposztagöngyölegekhez: 2-3 közepes fej savanyú káposzta; illetve 50 dkg császárszalonna, 60-70 dkg füstölt oldalas. 
A töltelékhez: 1 kg darált hús (sertés és borjú vegyesen), 1 csésze rizs, 15 dkg füstölt szalonna, 1 nagyfej hagyma, ökölnyi méretű savanyú káposzta, só, bors, pirospaprika. 

Elkészítése 

1. A káposztafejeket szétbontjuk, a leveleket leormózzuk, a kisebb, illetve közepes leveleket kb. egyforma méretűre „szabjuk” levágva a fölösleges részeket. A nagyobb leveleket, a káposzta cikáját, illetve a leeső részeket egymásba göngyöljük és éles késsel vékony szálakra vágjuk. 
2. A töltelékhez előbb kockára vágjuk a szalonnát, kiolvasztjuk a zsírját, megdinszteljük rajta a kockára vágott hagymát, megszórjuk pirospaprikával és kihűtjük. A hagymás zsiradékot ledaráljuk az ökölnyi méretű savanyúkáposztával együtt, hozzáadjuk a darált húshoz, beletesszük a kevés zsiradékon üvegesre pirított rizst, sózzuk, borsozzuk és összekavarjuk. 
3. A leormózott, egyformára vágott káposztalevelekbe kb. egy evőkanálnyi tölteléket teszünk, és lazán felgöngyöljük mindkét végét benyomogatva. 
4. A káposztásfazék alját kirakjuk császárszalonna-szeletekkel, majd az edény fala mentén körberakjuk a töltelékeket úgy, hogy közéje füstöltoldalas-szeleteket és császárszalonnát rakunk. Az edényben körberakott töltelékek között képződött lyukat megtöltjük a szálasra vágott aprókáposztával, majd az edényt feltöltjük annyi vízzel, amennyi a töltelékeket épp ellepi és lassú tűzön kb. 2-3 órát főzzük. 
5. Tálaláskor a töltelékeket tányérra sorakoztatjuk, apró káposztát és füstölt húst teszünk mellé, tejfölt és házi kenyeret adunk hozzá. 

Jó tudni! 

• Füstölt oldalas helyett a káposztásfazék aljába tehetünk egy füstölt csülköt is. 
• A töltelék sózására figyeljünk, mert a káposztalevelek eleve sósak, nehogy elsózzuk a töltött káposztát! 
• A jó töltött káposztának kellően zsírosnak kell lennie, vagyis a sertéshúsból fövés közben kiolvadó zsír feljön a tetejére. Ha nem találnánk eléggé zsírosnak a töltött káposztát, egy-két evőkanál zsírral pótolhatjuk. 
• Ha nagyon elfőne a káposzta leve, forró vízzel pótolhatjuk. 
• Az igazi töltött káposzta korondi cserépfazékban fő, ehhez a fazekat előbb áztassuk ki, utána rakjuk bele a töltelékeket és sütőbe téve főzzük meg a káposztát.

Jó étvágyat!

7 megjegyzés:

  1. Mifelénk többnyire édes káposztával készül, van még egy jó adag a hűtőben, de bizony szívesen fogyasztanék most a Tiedből egy nagy tányérral! a finom, füstös oldalastól még csábítóbb :)

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. A füstölt oldalas a lelke az egésznek. :) Egyébként csülök jár bele, de nekünk elég az oldalas is, mert nem szoktam 50-60 tölteléknél többet készíteni. Így is fele megmarad, azt lefagyasztom és később esszük meg. :)

      Törlés
    2. A füstölt íz a lényeg! Én többnyire, feltűrve az ingujjamat, jó, nagy adagot készítek, és lefagyasztom, nyersen. Frissen megfőzöm alkalomadtán. Darás töltött káposztát is szoktam főzni, én nagyon szeretem. Le kéne már körmölni a módját :) Két egyforma ízű töltött káposztát még nem kóstoltam, valahogy mindenkié más :)

      Törlés
  2. Alízkám ez nálunk is így van, fütyülünk a reformkonyhára meg az újragondolásra, a régi jólbevált ételeket és ízeket szeretjük változatlanul :-)

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Szerintem, az is rendben van, csak épp nem szabad túlzásokba esni. :)

      Törlés
  3. Alíz, egyszer próbáld ki a töltelékben a kukoricadarát, tehát ne rizzsel, hanem kukoricadarával keverd be, minden más ugyanaz :-) majd meglátos mennyire finom úgyis :-)

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Próbáltam már úgy is, tényleg finom, csak nehezen jutok hozzá megfelelő minőségű kukoricadarához. :) Egyszer kaptam valakitől, s azt már rég elfőztem. :)

      Törlés