2020. december 15., kedd

Tárkonyos paszulyleves, ahogy én szoktam

Nem tudom, ki, hogy van vele, de én nagyon szeretem azokat a tartalmas téli leveseket, amelyekből jó nagy adagot lehet főzni egyszerre, ráadásul, ha megeszünk belőle egy tányérral utána már nem igazán igényeljük a másodikat. Ilyen például a paszulyleves, fuszulykaleves, vagy úribb nevén bableves. Nos, ilyet többnyire olyankor szoktam főzni, amikor előre tudom, hogy a következő napokban sok elfoglaltságom lesz, ami miatt nem igazán lesz időm főzni. Mint most is például ugye, karácsonyra készülődvén hirtelen azt sem tudom, melyiket csináljam hamarabb: takarítsak vagy sütit készítsek. No, ilyen alkalmakkor igazán jól jön egy nagy fazék fuszulykaleves, amit aztán lehet enni akár két-három napig is. Bablevesből viszont többfélét szoktam főzni, de ezt a változatot mindig tárkonyosan nagy szemű fehér babból szeretem készíteni és eresztékkel vagy habarással, mert ezt a változatot így szeretem.
Hozzávalók 
 
50 dkg nagy szemű, fehér szárazbab, 50 dkg csontos füstölt hús (pl. csülök vagy oldalas), 1 fej hagyma, 2-3 cikk fokhagyma, 1 púpozott evőkanál ecetes tárkony, só, ha szükséges; illetve a habaráshoz: 1 dl tejföl, 1 evőkanál liszt, kevés tárkonyecet. 
  
Elkészítése 
 
A nagy szemű, fehér szárazbabot megpucoljuk és egy éjszakára beáztatjuk. 
Másnap a csontos, füstölt húst bő vízben odatesszük főni, majd hozzáadjuk a beáztatott babot és az apróra vágott hagymát. Ha felforrt, alacsonyabb fokozatra állítjuk a fövését és csendesen főzzük, amíg a levesben minden megpuhul. 
Ha már a bab és a hús puha, kivesszük a húst, kicsontozzuk, majd kockára vágjuk és visszatesszük a fövő levesbe. Beletesszük a finomra vágott fokhagymát és a tárkonyt, majd megkóstoljuk a levest és ha szükséges, sózzuk. 
A lisztet elsodorjuk a tejföllel és a tárkonyecettel, kevés forró levest adunk hozzá, majd a keveréket fazékba töltjük és sűrítjük a levest. 
Félfőre vágott hagymával tálaljuk, tárkonyecetet és tejfölt teszünk az asztalra, hogy aki szükségét érzi, még ízesíthesse. 
  
Hasznos tudnivaló! 
 
• A csontos füstölt hús általában annyira só, hogy nem kell több a levesbe, ezért csínján bánjunk a sózással! 
• Ha házi füstölésű füstölt húst tennénk a levesbe, előtte egy éjszakával áztassuk gyenge langyos vízbe, hogy a sósságát enyhítsük! 
• Habarás helyett vékony rántással is sűríthetjük a levest.

Jó étvágyat!

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése