2016. szeptember 14., szerda

Mákos-meggyes pite

Az egész azzal kezdődött, hogy a múlt héten zserbót sütöttem a szomszédlánynak, aki Angliában él és a lányom barátnője. Most épp hazajött, s mivel kedvence az én zserbóm, gondoltam, meglepem vele. Csakhogy ezúttal úgy döntöttem, hogy nem a nagy tepsimben sütöm, hanem egy kisebben, de az adagot kicsit benéztem, és megmaradt gombócnyi tésztám. Gondoltam, sebaj, a hűtőben kibírja másnapig, s közben azt is "megálmodom", mi legyen belőle. Másnap úgy döntöttem kifli lesz a maradék tésztából, de mivel nem volt kemény lekvárom, hamar készítettem egy kis máktölteléket, csakhogy megint elméreteztem az adagot és sok lett a töltelék. A máktöltelékem ott pihent egész mostanig a hűtőben jobb sorsra várva, még tanácsot is kértem az Erdélyi ízőrzők csoportban a társaimtól, hogyan hasznosíthatnám ezt a tölteléket. Jöttek is jobbnál-jobb javaslatok, de nem én lennék, ha csak úgy lazán valamelyik recept szerint készítettem volna egy süteményt. Közben kiagyaltam azt is, hogy pite lesz belőle, a hűtőben pihenő máktölteléket egy kis tojáshabbal fellazítom, megszórom meggyel és úgy sütöm meg. S íme, ez lett belőle, de mondom is, hogyan készült.


Hozzávalók 

A pitetésztához: 30 dkg liszt, 2 evőkanál cukor, 1 kiskanál sütőpor, csipetnyi só, 5 dkg zsír, 10 dkg vaj, 3 tojássárgája, 0,5 dl tej. 
A töltelékhez: 20 dkg mák, 3 evőkanál cukor, 1 citrom reszelt héja, 0,5 dl víz, 3 tojásfehérje, néhány csepp citromlé; illetve 30 dkg kimagozott meggy (ebben az esetben fagyasztott) és porcukor.

Elkészítése 

1. A lisztet egy tálba szitáljuk, hozzáadjuk a cukrot, a sütőport és a sót, majd összekavarjuk. Ehhez adjuk a zsírt és a vajat, majd gyors mozdulatokkal összemorzsoljuk. Hozzáadjuk a tojássárgájákat és a tejet, összegyúrjuk, és frissentartó fóliába csomagolva a hűtőbe tesszük legalább egy órára. 
2. Amíg a tészta a hűtőben pihen, elkészítjük a tölteléket: a mákot összekavarjuk a citromhéjjal, a vizet a cukorral felforraljuk és leforrázzuk vele a mákot, majd teljesen kihűtjük. A tojásfehérjéből kevés citromlével kemény habot verünk, és óvatosan beleforgatjuk a mákba. 
3. A pitetészta kétharmadát nagy körré nyújtjuk, és kibélelünk vele egy kerek piteformát; belesimítjuk a máktölteléket, és megszórjuk a kimagozott meggyel. 
4. A maradék pitetésztát kinyújtjuk, derelyevágóval kb. ujjnyi széles csíkokat vágunk, és berácsozzuk vele a pitét. 
5. Előmelegített sütőben megsütjük, majd a tetejét megszórjuk porcukorral. 

Jó tudni! 

• A pitetésztát ajánlott fagyott zsírból és vajból készíteni. 
• Ha nincs friss meggy, akkor fagyasztott meggyet is használhatunk.

Jó étvágyat!

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése