2016. szeptember 3., szombat

Bedobálós savanyúság

Mea culpa, régóta nem jártam erre, mert közben kirándulni jártam itt-ott, illetve megnősült a fiam. Ezek az események pedig jócskán lekötötték a kevéske szabadidőmet, amiből nem igazán maradt blogolásra. Sajnálom, legfőképp azért, mert rakás finom nyári ételt is készítettem - közülük többről is készült fotó -, de már oda nem jutottam, hogy bármit is beblogoljak. Most pedig megdöbbenve vettem észre: jé, már szeptembert írunk, s nekem alig van egy-egy üveg lekvárom a kamarában! Így, máris egy kitűnő savanyúság receptjét osztom meg veletek, méghozzá a bedobálós savanyúságét. A receptjét valamikor 10-15 évvel ezelőtt a szülőfalumbeli Kovács Annuska nénitől tanultam, aki a Salamon Ernő Gimnázium menzájának volt a főszakácsa évekig. Egy interjú kapcsán kerestem fel - akkoriban ment nyugdíjba - aztán természetesen a főzésnél kötöttünk ki, s mivel épp ilyen őszi időszak volt, az eltevések is szóba kerültek. Utána évekig az ő receptjével tettem el télire ezt a savanyúságot, aztán jött néhány év kihagyás, és sajnos, a papírfecni is valamerre elkarlódott, amire a feltöltő lé receptjét írtam. Ezért örültem meg nagyon, amikor kb. egy évvel ezelőtt megláttam Bálint közlegény bejegyzését a bedobálós savanyúságról, mert ráismertem az Annuska néni receptjére. Még akkor elmentettem a receptet, az elkészítésére viszont csak most került sor, egy-két pontban el is tértem az eredeti leírástól, de a lényege ugyanaz.
Hozzávalók 

A savanyúsághoz: 2 kg csemegeuborka, 1 közepes cukkini, 1 kg zöldparadicsom, 1 közepes fej karfiol, 4 paradicsompaprika, 3 kápiapaprika, 3 zöldpaprika, 5 csípős paprika, 4-5 szál torma, 1 nagy sárgarépa, 1 fej lilahagyma, illetve szemes bors, babérlevél és mustármag. 
A feltöltőléhez: 6 liter víz, 6 dl 20 %-os ecetsav, 30 dkg só, 80 dkg cukor, 2 dkg nátrium-benzoát, 2 dkg citromsav, 1 kiskanál borkén, szemes bors, babérlevél. 

Elkészítése 

1. Előbb elkészítjük a feltöltőlevet: a vizet kimérjük egy nagy edénybe, hozzáadjuk az ecetsavat, a sót, a cukrot, a citromsavat, a nátrium-benzoátot és a borként, beleteszünk 2-3 babérlevelet és 10-15 szem szemes borsot, majd felforraljuk és hagyjuk kihűlni. 
2. Amíg a feltöltőlé hűl, megmossuk a zöldségeket, az uborkát, a zöldparadicsomot és a csípős paprikát egészben hagyjuk, a cukkinit uborkányi hasábokra vágjuk, a többi paprikafélét kettőbe hasítjuk. A tormát, sárgarépát és hagymát megpucoljuk, és hasábokra vagy karikára vágjuk. 
3. A forró vízzel alaposan kimosott nagy üvegek aljába 2-3 babérlevelet teszünk, majd a zöldségeket rendre, minél szorosabban belerakjuk. A zöldségek közé tormát, sárgarépa- és hagymakarikákat szúrunk, minden üveg tetejére kiskanálnyi szemes borsot és mustármagot szórunk. 
4. Ha az üvegek megteltek, rátöltjük a kihűlt feltöltőlevet, néhány órát törlőkendővel letakarva hagyjuk, hogy a zöldségek közé szorult levegőbuborékok távozhassanak, utána pótoljuk a leapadt levét, ledugaszoljuk, majd a kamrapolcra állítjuk. 
Jó tudni! 

• A megadott mennyiség 1 ötliteres és 2 háromliteres befőttesüveghez elég. 
• Babérlevél helyett tehetünk kaprot és borsikafüvet (csombort), illetve fűszerezhetjük korianderrel is.
• A savanyúság kb. egy hét alatt elkészül, utána fogyasztható. 
• A zöldségek sora tetszés szerint bővíthető zöldbabbal, almapaprikával, csillagtökkel, bébikukoricával, káposztafélékkel, illetve tehetünk bele szeletekre vágott kis görögdinnyét, alma- és birsalmacikkeket, valamint szőlőgerezdet.

Jó étvágyat!

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése