2016. március 12., szombat

Birkapörkölt újragondolva édesburgonya-pürével

Minap a fagyasztóban rendezgetve kezembe akadt egy darab birkahús, pontosabban üvecsnek a húsa, amit még anyatárséktól kaptam az ősszel csak megfeledkeztem róla. Mifelénk üvecsnek nevezik azt a fiatal nőstény birkát, amelyik még nem ellett, vagyis még nem fejős - ennek a birkának még mindig nagyon zsenge a húsa és nem annyira intenzív az íze. Gondoltam, kezdeni kellene vele valamit, így hát kivettem a fagyasztóból, hagytam kiolvadni és akkor láttam, hogy egy jókora combot kaptam egy kis bordás résszel. Mivel az elsőre látszott, hogy sok egyszerre megkészíteni, két részre osztottam azzal a gondolattal, hogy a csontos részekből készítek egy székelygulyást, a húsosából pedig pörköltet. Aztán miközben a combot felkockáztam, támadt az az ötletem: mi lenne, ha nem egyszerű pörköltet készítenék, hanem valamiképp kissé megvariálnám? Így hát a birkahúskockákból néhányat átpakoltam a székelygulyáshoz, onnan pedig néhány bordarabot a pörkölthöz tettem. Lényegében azt a "csavart" akartam kipróbálni, amit egy főzőshow-ban láttam, csak ott csirkehússal készítették paprikásnak, én meg üvecshúsból készítettem pörköltnek. És működött a dolog, a képen látható pompás étel lett belőle, amit továbbturbóztam az édesburgonya-pürével - mert épp volt két jókora batátám - és a friss tavaszi salátával, amit egyszerűen csak egy kis citromlével és olívaolajjal öntöttem nyakon.
Hozzávalók

A birkapörkölthöz: 70 dkg birkacomb, só, bors, őrölt kömény.
A mártáshoz: 20 dkg csontos birkahús, 2 fej hagyma, 1 paprika, 1 cikk fokhagyma, 1 evőkanál zsír, só, bors, pirospaprika, őrölt kömény.
Az édesburgonya-püréhez: 3 db édesburgonya, 7 dkg vaj, só, őrölt szerecsendió.

Elkészítése

1. A birkacombot nagy kockára vágjuk, sózzuk, borsozzuk, megszórjuk őrölt köménnyel és felhasználásig állni hagyjuk. A csontos birkahúst szintén feldaraboljuk; a zöldségeket megpucoljuk, a hagymát és a paprikát laskára vágjuk, a fokhagymát pépesre zúzzuk; az édesburgonyát nagy kockára vágjuk.
2. A zsíron üvegesre dinszteljük a hagymát és a paprikát, megszórjuk pirospaprikával, hozzáadjuk a csontos birkahúst és combtól maradt csontot, pici vizet öntünk alá és csendes tűzön addig főzzük, amíg a hús leválik a csontról. Közben fűszerezzük sóval, borssal és őrölt köménnyel.
3. Amíg a csontos birkahús készül, addig a kockára vágott combot négy részre osztjuk, átlátszó fólián sorba rendezzük, felgöngyöljük, és szorosan alufóliába tekerjük. Négy darab egyforma kis hengert kell nyernünk. 
4. Ha már a csontos birkahús kellően megpuhult, zsírjára pirítjuk, majd hagyjuk hűlni.
5. Közben annyi vízben, amennyi épp ellepi, kevés sóval odatesszük főni az édesburgonyát; illetve bő vízben szintén főni tesszük a fóliába göngyölt birkacombot.
6. A csontos birkahúsról leszedjük a húst és a hagymás szafttal együtt késes aprítóban pépesre zúzzuk. Ezután egy kis lábosban kevés vízzel újra felforraljuk a sűrű mártást, hozzáadjuk a zúzott fokhagymát, és ha szükséges, utóízesítjük sóval, borssal, őrölt köménnyel.
7. Ha megfőtt az édesburgonya, leszűrjük, kevés őrölt szerecsendióval megszórjuk, és a vajjal habosra kavarjuk.
8. Az időközben megfőtt birkahúst kibontjuk a göngyölegből, rézsútosan kettévágva tányérra tesszük, gazdagon meglocsoljuk a mártással, melléhalmozzuk az édesburgonya-pürét és friss salátával tálaljuk.

Jó tudni!

• Csak egy évesnél fiatalabb birka, úgynevezett üvecs húsából vagy bárányhúsból lesz finom ez a pörkölt.
• Figyeljünk arra, hogy ne főzzük túl a húst a göngyölegben!

Jó étvágyat!

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése