2016. március 7., hétfő

Böjtös káposztaléleves

Kiüresítettem a káposztás hordómat, mert már nagyon ment a szaga, ki is mostam, és kipakoltam a teraszra káposztavágásig, hogy szellőzzön. A benne lévő három fej káposztát szétbontottam, a levelek egy részét lefagyasztottam és a káposztaléből valamennyit tartalékoltam későbbi időpontra, hiszen a finom savanykás ízű káposztalélevest szívesen megesszük még a koratavaszi időszakban. Közbe eszembejutott, hogy épp böjt van, és nagyanyám ebben az időszakban készítette a káposztaléleves húsmentes változatát. Szerinte ugyanis minden húsos ételnek megvan  a húsmentes változata is, csak épp el kell tudni készíteni. Nosza, gondoltam merészet és nagyot, belevágtam a kalandba azzal a gondolattal, hogy keveset készítek, ha netán nem ízlene, ne kelljen sajnáljam, hogy egy csomó zöldséget elpazaroltam. Édesanyámat is felhívtam telefonon egy kis útmutatóért, de ő csak annyit mondott: "egyszerű, nem kell tenni húst bele, de a szárított hiripet ne sajnáld belőle!" Így hát nekiveselkedtem és megfőztem a káposztalélevest húst nélkül nem sajnálva belőle az illatos szárított hiripet, azaz a vargányát sem. Természetesen a legkisebb fazekamban főztem a pazarlást elkerülendő, hogy aztán a végén bánjam, miért is nem főztem belőle többet, hiszen pillanatok alatt felfaltuk, s ettünk volna másnap is belőle, de már nem volt, amit.



Hozzávalók 

2 sárgarépa, 1 petrezselyem, diónyi zeller, 1 kisfej hagyma, fél karalábé, 5-10 dkg szárított vargánya, 2 evőkanál rizs, maréknyi szálasra vágott savanyú káposzta, 1 evőkanál liszt, 2 evőkanál olaj, késhegynyi pirospaprika, káposztalé ízlés szerint, illetve reszelt torma a tálaláshoz. 

Elkészítése 

1. A zöldségeket megpucoljuk és a hagyma kivételével tetszés szerint gyufaszál vékony szeletekre vagy kockára vágjuk, a hagymát apró kockára vágjuk. A szárított gombát bő vízben kiáztatjuk és előfőzzük. 
2. A zöldségeket kb. félliternyi vízben főni tesszük a szálasra vágott káposztával együtt. Ha félpuhára főtt a zöldség, hozzáadjuk a rizst és az előfőzött gombát, majd addig főzzük, amíg minden megpuhul. 3. Közben az olajon világosra pirítjuk a lisztet, megszórjuk pirospaprikával, felengedjük káposztalével, majd berántjuk vele a levest. 
4. Tálaláskor reszelt tormát teszünk a tányérba, és arra kanalazzuk rá a forró levest. 

Jó tudni! 

• Mivel a káposztalé általában sós, a levesbe csak akkor tegyünk sót, ha előbb megkóstoltuk, és sótlannak találjuk! 
• Ha nem eléggé savanyú a káposztalé, kevés citromsavval savanyúbbá tehetjük, de ecetet ne használjunk soha ehhez a leveshez! 
• Az egykori asszonyok nagy előszeretettel főzték ezt a levest olyankor, ha férjük több alkoholos italt fogyasztott a kelleténél. Kitűnő józanító hatása van!

Jó étvágyat!

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése