2020. március 21., szombat

Paprikás pityóka, damika és továbbfejleszthető májpástétom

Folytatódik a játék és jobbnál jobb ötletek kerülnek elő. Íme az egyik gyermekkori kedvencem, amit ez alkalommal nem is én főztem, hanem Kastal Katalin, de mivel pont úgy néz ki, mint a hajdan nagyanyám főzte paprikás pityóka, úgy döntöttem, megosztom a blogomon is. A nyitóképen tehát a paprikás pityóka van. A másik nyerő Orbán Rozi damikája, de hogy megtudd mit is fed a furcsa nevű étel, rá kell klikkelned a További bejegyzések gombra. A végére toldtam a saját májpástétomomat, amelyet tovább lehet gondolni és szaporítani.

Paprikás pityóka


Hozzávalók
1 fej hagyma, kb. 1-1,5 kg pityóka/ krumpli/ burgonya, 2-3 evőkanál olaj vagy 1 evőkanál zsír, só, bors, fűszerpaprika, ételízesítő (lehetőleg házi).

Elkészítése
A hagymát kockára vágjuk és a zsiradékon megdinszteljük, megszórjuk fűszerpaprikával, majd hozzáadjuk a kockára vágott krumplit. Sózzuk, borsozzuk, megszórjuk ételízesítővel és annyi vizet töltünk rá, hogy kb. két ujjnyira ellepje. Lassú tűzön puhára főzzük, majd friss kenyérrel és savanyú uborkával tálaljuk.
Szerintem szétfövő krumpliból érdemes készíteni, mert úgy az igazán finom, ha a szétfőtt pityókától lesz egy sűrű mártásszerű leve - legalábbis én így szeretem.

Túrós damikaleves
A damika egy meglehetősen elterjedt és közkedvelt leves a Székelyföldön, többféle változata létezik, az Orbán Rozi verziója egy meglehetősen gazdag változat. Lehet ezt sokkal egyszerűbben is készíteni, például kihagyva belőle a pürét. Most ide receptet nem is írok, hiszen Rozi blogján megtaláljátok érthetően leírva, ez a link vezet tehát a damikához. Vagyis klikk a más színű írásra és nyílik a recept Rozinál.

Továbbfejleszthető májpástétom
Hát ez nem egy tőlem megszokott fotó, de most nem olyan időket élünk... Pontosabban, amikor fotóztam, még eszem ágában sem volt, hogy beblogolom, ma támadt az ötletem, hogy mégis berakom. Ez egy olyan pástétom, amit gyakran készítettem a gyermekeimnek, amikor idegen városban tanultak, és nagyon hasonlít ahhoz a kenő májashoz, amit Székelyföldön disznóvágáskor szokás készíteni. Ez alkalommal nagyobb mennyiség készült, amit lefagyasztottam, mert adtam belőle a fiaméknak és küldtem tőle édesanyámnak is.

Hozzávalók
50 dkg sertésmáj, 1,5 kg sertésdagadó vagy bármilyen zsíros sertéshús, 1 nagy fej hagyma, 3-4 cikk fokhagyma, só, bors, szerecsendió, fahéj.

Elkészítése
A dagadót nagy kockára vágjuk és egy lábosban kevés vizet öntve alája odatesszük főni. Sózzuk, és félpuhára főzzük, figyelve arra, hogy ne süljön le. Mindig töltsünk alá kevés vizet, ha kezdene lesülni. Ekkor hozzáadjuk a hagymát és a fokhagymát, addig főzzük, míg hagyma is kezd megpuhulni, majd beletesszük a szintén nagyobb darabokra vágott májat, borsozzuk és zsírjára sütjük az egészet. Ezután hagyjuk, hogy teljesen kihűljön, majd ledaráljuk, illetve késes aprítóval habosra kavarjuk. Közben még kóstoljuk meg és ha szükséges ízesítsük még sóval, borssal, szerecsendióval és fahéjjal. Dobozokba rakjuk és lefagyasztjuk.
Ez a májpástétom már így is nagyon finom, de fel lehet szaporítani egy még ízletesebb májkrémnek.

Májkrém gazdagon
Ezt májkrémet még az ínséges 1980-as években hallottam egy sorállásban, amikor épp két doboz májpástétomért álltunk több órás sort. Mivel a dobozkányi pástétom egy embernek lett volna elég, fel kellett szaporítani, hogy a család jól lakjon belőle. Akkoriban másképp nem is ettük a májpástétomot, csak ebben a változatban. Igaz, azóta egy-két alkalommal készítettem el így és mindig házi májpástétomból.

Hozzávalók
3-4 evőkanálnyi májpástétom, ami lehet a fenti leírás szerint készült vagy dobozos bolti, 5-10 dkg lágy vaj vagy margarin, 1 kiskanál mustár, só, bors, 1 főtt tojás, 1 kis fej hagyma.

Elkészítése
A májpástétomot és a vajat késes aprítóba tesszük, hozzáadjuk a mustárt és habosra kavarjuk. A habos májkrémet egy tálacskába szedjük, hozzáadjuk az apró kockára vágott tojást és hagymát, sózzuk, borsozzuk és összekavarjuk. Kenyérre kenve friss zöldséggel fogyasztjuk. A vajat vagy margarint valamint a mustárt leszámítva, a többi hozzávalók bármelyike vagy mindegyike elhagyható.

Legyetek jól! Főzzetek finomakat!


Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése