2020. március 23., hétfő

Kenyerezzünk!

Mivel az utóbbi napokban nagyon sokan érdeklődtetek a kovászos kenyér készítéséről és egyáltalán a kovászolásról, ma nem a FŐZZ A "SEMMIBŐL"! játék legjobb receptjeit osztom meg a blogomon, hanem minden információt leírok, amit pillanatnyilag tudok az otthoni kenyérkészítésről. Jelzem, hogy folyamatosan tanulom a kenyérkészítés fortélyait én is, de mindent leírok, amit ma tudok. 
Szóval nem olyan régen kezdtem el kenyeret sütni, tavaly kaptam 15 dekányi rozskovászt egy kedves székelyudvarhelyi interjúalanyomtól, Szélyes Emőkétől, akivel azóta jól összebarátkoztunk. 2-3 napig azt sem tudtam, mit kezdjek vele, azt viszont még nagyanyámtól tudtam, hogy a kovász egy élő valami és "halálos vétek, ha hagyod meghalni". Így hát tele kétségekkel, bevásároltam mindent, ami a kenyérsütéshez kellett: födővel ellátott érclábost, födeles kelesztőtálat, liszteket (kis mennyiségben). Aztán mély lélegzetet vettem, s hozzáfogtam kenyeret dagasztani úgy, ahogy Emőkétől láttam, közben minimum ötször felhívtam telefonon, amikor elakadtam. Szerencsémre, Emőke tanár, így a türelem nála már-már "szakmai ártalom", és készségesen válaszolt minden hülye kérdésemre. Ennek már 9 hónapja, és azóta hetente sütök minimum két kenyeret, egyet a fiaméknak - mert ők is nagyon megszerették a kovászos rozsos kenyeret - és egyet magamnak. Így most nekem könnyű dolgom van, mert van kovászom, amiből sütögessem a kenyérkéimet és lisztem is van annyi, hogy 1-2 hónapig heti két kenyérrel számolva tudok kenyeret sütni magunknak, ami egészben úgy néz ki, mint a nyitóképen, megvágva pedig úgy, mint itt alább.
Nektek viszont kovászt kell nevelnetek, ezért keresgéltem egy csomót az interneten, hogy találjak valahol egy olyan egyszerű leírást vagy filmet, ahol viszonylag rövid idő alatt készül életképes kovász. Így bukkantam rá Szabi A Pék oldalra, ahol Szabadfi Szabolcs pékmester videón mutatja be a kovászkészítés alapjait lépésről lépésre - Emőkével is konzultáltam, ő is Szabi-péket ajánlott. Az ő módszerével egy hét alatt életképes kovászt tudtok nevelni, érdemes rá hallgatni, mert nagyon hasznos tanácsokkal lát el. Ő minden este hat órakor élőben bejelentkezett március 18-tól kezdődően és nagyon egyszerűen elmagyarázza - közben mutatja - a kovászkészítés fortélyait, ezen a linken megtaláljátok az első bejelentkezését. (Katt más színű szövegrészre és nyílik a videó!) Az oldalán megtaláljátok az összes többi videót, de nagyon figyeljetek a kronológiai sorrendre, vagyis a 18-i kovászkezdő videó után a 19-i a folytatás és még véletlenül sem szabad átugrani, kihagyni egyetlen lépést sem, de felcserélni sem szabad a sorrendet.
A kenyérkészítéssel kapcsolatosan - beleértve az élesztős kenyeret is - hasznos tanácsokat találtok még a Limara Péksége oldalon, illetve az Akik szeretnek kenyeret sütni - szigorúan receptekkel csoportban.
Közben én sem tétlenkedem, épp ma kezdtem átetetni 5 dekányi rozskovászt madre-kovásznak, amiről a Nagymamám kovásza Facebook-csoportban olvastam. Ott az egyik tag nemrégiben szervezett egy madrekovász-készítő tanfolyamot, amiről sajnos lemaradtam, de a tanfolyamvezető biztosított róla, hogy a rozskovászomat át lehet etetni madre-kovásznak. Most épp ezzel szórakozom, az eredményről azonban  csak később tudok beszámolni, de itt a kép a madrekovász-kezdeményemről.
Természetesen, amikor valami konkrét eredményem lesz, kipróbáltam, sütöttem vele és jó lett, akkor majd részletesen beszámolok a tapasztalataimról.
Addig is, jó kovászolást! Legyetek jók és jól! Vigyázzatok magatokra és egymásra! 

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése