2015. június 15., hétfő

Salátaleves

Minap szatyornyi gyérítésből származó friss salátával lepett meg az anyatársam, vagyis a fiam menyasszonyának az édesanyja. Rengeteg salátája lett az idén, emiatt időről időre nekem is jut egy-egy szatyornyi belőle, aminek nagyon örülök, hiszen a kertben termett, friss salátánál finomabb nincs is. Szemezgettem a salátával, azt ugyanis már az elején eldöntöttem, hogy cukros saláta lesz belőle, de még mindig nagyon sok volt. Közben fiam születésnapja is közeleg, emiatt úgy döntöttem, hogy egy jó vacsorával ünnepeljük meg és tegnap estére meghívtam őket. Azt tudtam, hogy a fiam a májat nagyon szereti, így hát főételnek resztelt májat képzeltem el köményes, tepsis burgonyával cukros salátával, a levesről viszont semmi elképzelésem nem volt még. S ott volt a rengeteg saláta... Nem volt mit tennem, óvatosan megérdeklődtem a fiamtól: mit szólna egy salátaleveshez? Nagyon tetszett neki az ötlet, mondta, kívánja is a salátalevesemet, így hát nekiveselkedtem, és ez lett belőle. 

Hozzávalók: 1-2 fej saláta, 2-3 cikk fokhagyma, 4-5 tojás, 1 evőkanál liszt, 5 dkg füstölt szalonna, 1 dl tejföl, kevés tej, só, ecet. 

A salátát megpucoljuk és több rendben folyó vízben átmossuk; a fokhagymát megpucoljuk, és apróra vágjuk. Egy edényben odateszünk főni kb. 1-2 liter vizet, ízlés szerint sózzuk, majd amikor már fő, hozzáadjuk a megpucolt salátát. Eközben a szalonna zsírját kiolvasztjuk, a pörcöket egy tányérra szedjük, a serpenyőből letöltjük a fölösleges zsírt; csak annyit hagyunk meg, amennyi egy omlett sütéséhez szükséges. A tojásokat egy kanál liszttel felverjük és a serpenyőben maradt zsíron „púpos tojásrántottát”, azaz omlettet sütünk. A kész omlettet vágódeszkára borítjuk és felkockázzuk, majd a fövő leveshez adjuk a fokhagymával együtt. A tejfölt elsodorjuk kevés tejjel, illetve merőkanálnyi meleg levessel, majd a leveshez öntjük. Tálalás előtt visszatesszük a szalonnapörcöket és ecetet adunk mellé, hogy mindenki saját ízlése szerint savanyíthassa. 

Tippek, trükkök 

• A tálalóedényben is lehet savanyítani a levest, de nem ajánlom, hogy az egész levest savanyítsuk, mert hamarabb megromlik. 
• A fokhagymát mindig a főzés vége felé tegyük az ételbe, mert intenzívebb marad az íze.

Sikert az elkészítéséhez, majd jó étvágyat!

2 megjegyzés:

  1. Igy főztem én is évekig - néha a változatosság kedvéért apróra vágott zöld kaprot és kevés paprikát is adtam hozzá. Családom egy része kevés cukorral is ízesítette. Gyimesben, 76 éves apróka szomszédasszonyom érdeklődéssel figyelt mindent, amit és főleg ahogy főztem. Egyik tavasszal, éppen salátalevest főztem. Csodálkozva kérdezte: Vízben főzöd? Nagy szemeket meresztettem: hát, igen, vízben... miben főzhetném? Aztán megtudtam. Másnap, megérkezett két liter savóval . Ebbe főzd bele a salátát! - mondta. Nem mondom, gyanakodva láttam hozzá, de azóta csak akkor főzök salátalevest, ha éppen van savó a háznál ( hála a gyimesi szomszédoknak, általában van). Savót használok a gombaleveshez is.

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Az biza, savóval az igazi! Kár, hogy én nagyon ritkán jutok hozzá. :(

      Törlés