2015. november 18., szerda

Libamáj saját zsírjában

Akad behoznivaló a libamáj sütése terén is...

Igaz, eltelt már Márton napja, de továbbra is novembert írunk és a liba hónapjában vagyunk. Meg egyébként is a libahús nagyon finom, a májáról nem is beszélve, amit bármikor elkészíthetünk, csak épp legyen kéznél. 
Sütöttem libamájat korábban is, nincs különösebb fortélya, és az is köztudomású, hogy a legfinomabb, ha a saját zsírjában sütjük ki. Ezt is tudtam és így is készítettem hosszú éveken át. Aztán egy napon rábukkantam Csíki Sándor blogján egy receptre, ami fölöttébb felcsiklandozta az érdeklődésemet. Sándor ugyanis amellett, hogy érdekes összefoglalót közölt a libahízlalásról és a libamájról, megosztotta azt is, hogyan süti a libamájat. Még ebben sincs semmi rendkívüli, hiszen a leírás egyezett azzal, ahogyan mindig is készítettem - "apró" eltérésekkel. S ekkor értettem meg igazán, mi az is értelme a "részletekben rejlik a lényeg" szólásnak, ugyanis Sándor eljárásának zsenialitása épp ezekben az "apró" eltérésekben rejlik. Mert az addig egyszerű, hogy egy edényt kibélelünk libahájjal, belerakjuk a májat, befödjük további hájjal és lassú tűzön kisütjük - eddig stimmelt, vagyis eddig a pontig ugyanígy készítettem én is. Csakhogy a sülő libamájhoz Sándor még adott egy kis csillagánizst és gyömbért is. Eszembe nem jutott volna gyömbérrel fűszerezni a libamájat, csillagánizzsal még annyira sem! Gondoltam, itt az ideje ezt is kipróbálni, mert a jelek szerint, van még behoznivalóm a libamáj sütése terén is. És úgy lőn! Nosza, vettem egy libamájat, hozzá hájat is és kisütöttem a Sándor leírása szerint csillagánizzsal és gyömbérrel - azóta sem készítem másként, mert az eredmény felséges volt. S akkor következzék a recept, ami teljesen egyezik a Sándoréval, nyílván az én logikám szerint értelmezve és leírva.
  
Hozzávalók
50 dkg libamáj, 50 dkg libaháj, 1 szem csillagánizs, 4-5 dkg gyömbér, 3-4 cikk fokhagyma; illetve sonkahagyma és csípős paprika. 

Elkészítése 
1. A libahájat és a libamájat megtisztítjuk fölösleges hártyáitól. 
2. Egy vastag aljú edényt vagy érclábos alját kibéleljük a nagy darabokban hagyott libahájjal, rásorakoztatjuk a nagyobb darabokban hagyott májat és befödjük libahájjal. 
3. Az edénybe tesszük a csillagánizst, a megpucolt és szeletekre vágott gyömbért és a cikkekben hagyott fokhagymát, pici vizet öntünk alá, és csendes tűzön addig sütjük, amíg a háj kiolvad és a máj pirosodni kezd. 
4. Ekkor a májat szűrőkanállal átemeljük egy öblös cserépedénybe, annyi zsírt kanalazunk rá, amennyi bőven ellepi és hagyjuk kihűlni. 
5. A hideg májat, a zsírtól lecsöpögtetve, éles késsel szeletekre vágjuk, karikára vágott sonkahagymát és csípős paprikát adunk mellé. 
6. Friss házikenyérrel tálaljuk, az asztalra sót teszünk, hogy mindenki ízlés szerint sózhassa.

Jó étvágyat!

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése