2020. április 21., kedd

Kovászos kicsi kürtős

Kísérletezgetem, ha már a kijárási korlátozás miatt időm is van rá. A múlt hét végén a kicsi kürtősömet kovászosítottam, azaz a régi jól bevált kürtős receptemet variáltam át élesztősről kovászosra. Előtte azonban kovászos fánk recept iránt érdeklődtem, hiszen az én élesztős kürtős változatom csupán a formázásban tér el a fánktól. Kaptam is néhány receptet, de mindegyikben azt láttam, hogy vagy egy tojássárgájával több, de fél deci tejjel kevesebb van benne, mint az én receptemben, vagy egy tojássárgájával kevesebbet, és fél deci tejjel többet tesznek a tésztájába, mint ahogy én szoktam az élesztősben. Így hát a saját élesztős kicsikürtős-receptemet alakítottam át kovászosra. Mondjuk, a formázáson még van némi dolgoznivalóm, de ez nem a kovász hibája, hanem az enyém, és összességében a végeredménnyel nagyon is elégedett vagyok.
Hozzávalók 

50 dkg liszt,10 dkg lágy vaj, 10 dkg cukor, 3 tojássárgája, 1 tasak vaníliás cukor, 20 dkg madre-kovász, 3 dl tej, 1 evőkanál rum, 1 citrom héja, csipetnyi só, olaj, a formázáshoz és a sütéshez, illetve vaníliás porcukor. 

Elkészítése 

A tejet kézmelegre langyosítjuk, majd beletépkedjük a madre-kovászt és kézzel eldolgozzuk benne, amennyire tudjuk. Közben egy dagasztótálba szitáljuk a lisztet, hozzáadjuk a cukrot, vaníliás cukrot, a citrom reszelt héját és a csipetnyi sót, majd szárazon összekeverjük. Hozzáadjuk a tojások sárgáját, a rumot és a tejben eldolgozott kovászt, majd kézzel dagasztjuk, míg látjuk, hogy a sikérszálak kezdenek kialakulni. Ekkor hozzáadjuk a vajat is, és alaposan beledolgozzuk. Ezután a tésztát olajozott gyúródeszkához csapdossuk többször is, míg kezd feszessé válni. A szép, sima felületű tésztát olajozott kelesztő tálba tesszük, majd három órát kelesztjük meleg helyen, közben kétszer hajtogatjuk. Vagyis a miután kelesztő tálba tettük a tésztát, egy órát pihentetjük. Ezután kivesszük a tálból és továbbra is olajozott deszkán sodrófával négyszögűre nyújtjuk, a két szélét ráhajtjuk a tészta közepére, sodrófával kissé megszélesítjük, majd felhajtjuk az alját, ujjbeggyel puhán rálapogatjuk. Ráhajtjuk a tészta felső részét is a közepére, azt is ujjbeggyel meglapogatjuk, majd feltekerjük és visszatesszük a kelesztőtálba további egy órára. A műveletet egy óra múlva megismételjük, majd még egy órát pihentetjük a tésztát kelesztőtálban meleg helyen. Ezután olajos deszkára szedjük a tésztát és óvatosan az egyik csücskétől megragadva kb. ujjnyi vastag rúddá húzzuk óvatosan rázogatva, közben folyamatosan tekerjük fel a kis kürtőssütő fákra. A sütésre előkészített kürtősöket olajjal kikent tepsibe sorakoztatjuk, majd tiszta konyharuhával letakarva egy órát pihentetjük meleg helyen. Ezután bő, meleg, de nem forró olajban kisütjük, papírtörlővel bélelt tálba szedjük, majd miután kissé kihűlt, óvatosan lehúzzuk a fáról. Vaníliás porcukorral gazdagon megszórva tálaljuk. 

Hasznos tudnivalók! 

• Ne ijedjünk meg, ha a tésztánk a pihentetések ideje alatt ellágyul! Ha látjuk, hogy buborékok képződtek benne, azt jelenti, hogy a kelesztési folyamat a legnagyobb rendben zajlik. 
• Nagyon fontos, hogy legalább 24-27 fokos hőmérsékleten pihentessük a kovászos tésztát. Ezt úgy tudjuk elérni legkönnyebben, ha a sütő aljába egy melegvizes palackot teszünk, illetve ha bekapcsoljuk a sütő égőjét, és úgy tesszük be a kelesztőtálban lévő tésztát pihenni. 
• Nagyon óvatosan bánjunk a kovászos tésztával hajtogatáskor, hogy ne nyomjuk ki belőle a keletkezett levegőbuborékokat!

Jó étvágyat! 

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése